Aktualności
Ponownie ostrzegamy przed oszustwami na portalach sprzedażowych
Sprzedajesz coś przez OLX, Vinted, Allegro lub Marketplace? Wystawiasz ogłoszenie o sprzedaży, a kupujący kontaktuje się z Tobą za pomocą komunikatora (np. WhatsApp) i chce kupić przedmiot? Później możesz dostać od niego link na WhatsAppie do rzekomego odbioru pieniędzy:
albo instrukcję wraz z linkiem na Twój adres e-mail:
Możesz również otrzymać link, który rzekomo ma prowadzić do systemu płatności / systemu wysyłkowego DPD – umożliwiającego wybór typu wysyłki i/lub odebrania pieniędzy za sprzedane przez Ciebie przedmioty.
Oprócz DPD oszuści podszywają się też pod inne firmy kurierskie, m.in. InPost czy Pocztę Polską:
Uważaj! To oszustwo. Link prowadzi do fałszywej strony, na której masz ujawnić swoje dane do logowania lub dane karty płatniczej. Ta strona łudząco przypomina stronę logowania do Twojego banku. Jeśli ujawnisz na niej swój login, hasło oraz kod SMS – te dane trafią bezpośrednio do oszusta.
Nie klikaj!
Oszuści wykorzystają każdą okazję, żeby nakłonić Cię do przekazania danych Twojej karty płatniczej czy danych do logowania do bankowości internetowej. Mogą poprosić Cię o hasła, kody z wiadomości SMS od banku. Dla nich nie jest istotne, czy sprzedajesz przedmioty, czy je kupujesz. Przestępcom chodzi o przejęcie Twoich danych, by móc Cię okraść. Jeśli nie będziesz działać według oczekiwań oszustów – 1:0 dla Ciebie!
Nie podawaj żadnych kodów z wiadomości SMS od banku!
Możesz dostać wiadomość z kodem SMS, który dotyczy aktywacji aplikacji mobilnej na nowym urządzeniu. To oszust próbuje na swoim urządzeniu aktywować aplikację mobilną. Jeśli mu się to uda – będzie mógł zmienić limity dla Twojej karty, limity przelewów oraz aktywować usługę BLIK i w ten sposób wyprowadzić pieniądze z Twojego konta.
Zadbaj o to, na co masz wpływ.
Jeśli Twoja intuicja podpowiada Ci, że przedstawiona okazja jest podejrzana – wycofaj się z niej.
Pamiętaj:
- czytaj SMS-y od Banku. Zwracaj uwagę na to, co autoryzujesz. Jeśli w treści SMS-a informujemy, że aktywujesz aplikację SGB mobile – a tego nie zlecasz, to właściwie pewne, że na Twoim koncie bankowym jest zalogowany oszust.
- nie otwieraj linków, które rzekomo mają pozwolić na odbiór pieniędzy za wystawiony przez Ciebie przedmiot.
- zwracaj uwagę na błędy językowe – mogą wskazywać, że masz do czynienia z oszustwem.
- rozliczaj i komunikuj się bezpośrednio przez dany portal. Uważaj na próby nawiązania kontaktu poza portalem czy aplikacją, np. WhatsApp, e-mail.
Jeśli podejrzewasz, że Cię oszukano, przerwij transakcję i skontaktuj się z nami:
- 23 69 12 331 wew. 40 (w godzinach pracy Banku)
- 509 662 410 (w godzinach pracy Banku)
- 800 88 88 88 (bezpłatne połączenie)
- 61 647 28 46 (z zagranicy; opłata zgoda z taryfą operatora).