Aktualności
Uwaga na próby oszustwa przez telefon !!!
Uwaga na próby oszustwa przez telefon !!!
Bądź czujny !!!
Bank Spółdzielczy w Nasielsku ostrzega przed przestępcami podającymi się za pracowników banku. Osoby te przez telefon wyłudzają poufne dane dotyczące haseł, kodów PIN/SMS. Jak to robią?
- Informują rozmówcę, że dane te potrzebne są do zwiększenia bezpieczeństwa lub przeprowadzany jest test działania bankowości. Przestępcy mogą korzystać z techniki tzw. spoofingu numeru telefonu, w taki sposób, by w Waszym telefonie wyświetlił się numer infolinii Banku lub zaufanego pracownika Banku! Dla uwiarygodnienia swojej legendy mogą podawać się za pracowników IT lub bezpieczeństwa.
- Twierdzą, że dzwonią ponieważ na koncie dzieje się coś niedobrego – są zaciągane pożyczki, wypływają środki klienta na rachunki na czarnej liście albo rachunek jest wykorzystywany do prania brudnych pieniędzy. Podszywają się pod pracowników banku – tzw Następnie oferują pomoc, tylko trzeba zainstalować aplikację do zdalnej pomocy (Anydesk). Po zainstalowaniu „potwierdzają się obawy” dzwoniącego. Proponują przelać środki na rachunek techniczny w celu ich zabezpieczenia przed utratą. Tak kierują rozmowę, aby wykonać przelew ekspresowy lub wypłacić BLIKiem.
W rzeczywistości celem oszustów jest m.in. zdobycie danych do logowania/narzędzia autoryzacyjnego lub innych cennych danych, które nie powinny być upublicznione osobom postronnym!
Przypominamy, że pracownik Banku podczas rozmowy telefonicznej nigdy nie poprosi Cię o podanie haseł dostępu, kodów PIN/SMS lub innych danych pozwalających na dokonanie transakcji. Pracownik również w rozmowie telefonicznej nie poprosi o instalację jakiegokolwiek oprogramowania na Twoim komputerze lub telefonie.
W przypadku, gdy:
- odbierzesz podejrzany telefon od osoby podającej się za pracownika banku,
- masz jakiekolwiek wątpliwości, czy zasadne jest podawanie kodu z narzędzia autoryzacyjnego lub innych danych,
- podczas korzystania z elektronicznych kanałów dostępu spotkasz się z sytuacją, która wyda Ci się nietypowa, podejrzana lub wzbudzi Twoje zaniepokojenie,skontaktuj się z bankiem!
Pamiętaj – nie podawaj nigdy przez telefon nadmiarowych informacji, nie zdradzaj szczegółów swoich transakcji. Jeżeli masz wątpliwości – skontaktuj się osobiście z placówką Banku lub zadzwoń do nas na znany Tobie numer telefonu (koniecznie wybierz numer ręcznie, najlepiej korzystając z innego urządzenia).